צ'רנוביל, יום בתחנת הכוח הגרעינית (חלק ב ') - הטיול

גלגל ענק של צ'רנוביל

היום הגיע, היום בו אנו מבקרים בצ'רנוביל ובאזור היישור וההדרה הגרעיני.

יום ייחודי שלבטח לעולם לא נשכח. טיול בו היינו רואים את כל מה שנשאר אחרי האסון של 1986.

נפגשנו בשעה 8 בבוקר בכיכר מיידן, בלב קייב, שם המתינו לנו טנדר הסוכנות והמדריך.

הם נאלצו לאסוף את כל התיירים משלושה ימים שונים ביום אחד בגלל תמרונים צבאיים של הצבא באזור. מאוחר יותר גילינו כי אכן התרחשה אזהרת שווא מפצצה!

בסך הכל היינו כ 12 תיירים בני מספר לאומים.

כניסה לאזור ההדרה הגרעיני

שעתיים הליכה הם הפרידו בינינו עד למחסום הראשון צבאי. יש ביקורת דרכונים ראשונה ורישום מבקרים. היינו כבר במעגל ההיקפי של 30 ק"מ לתחנת הכוח הגרעינית.

תחילה ביקרנו בעיירה נטושה לחלוטין בה התגוררה רק אישה בת 85, לפני האסון 4000 היו התושבים. זו הייתה עיר רפאים. כל הבתים "נאכלו" על ידי היער. הכל נהרס. ברור שלא היה חשמל, גז, מים או משהו. היה קשה להבין שהאישה הזו גרה שם, לא רק בגלל הבידוד אלא גם בגלל הסיכון הבריאותי (אני מזכיר לך שאנחנו בגבול עם זיהום גרעיני).

משתלת צ'רנוביל

לאחר מכן אנו ממשיכים לאורך הדרך עד שנגיע לעיר העתיקה בצ'רנוביל. בעבר אלפי תושבים, כיום כמה מאות, כמעט כולם מהנדסים וצבא המוקדשים לטיהור. עיירה הפכה למקלט ואני זוכר את הקורבנות.

ואז אנו עוברים לנקודת הבידוק הבאה, 10 ק"מ מכור 4. מנקודה זו לא ניתן לחיות, רמות הזיהום באזורים מסוימים גבוהות מאוד.

צ'רנוביל, היסטוריה של אסון

בדיוק כשעברנו קו זה ביקרנו במשתלה נטושה. הכל נשאר כשהאורחים עזבו אותו בזמן האסון. מד המדריך כבר מסמן רמות קרינה גבוהות מאוד. אנחנו יכולים להיות באתר זה רק כמה דקות מטעמי אבטחה. כל מה שאנחנו רואים נראה כמו משהו מתוך סרט אימה, זה מרשים מאוד, זה אפילו מפחיד. מסביב לבניין אנו רואים כרזות של זיהום גרעיני.

כמה קילומטרים בהמשך אנחנו לוקחים שביל שמאלה, זה לוקח אותנו למגן הרדאר / מגן נגד טילים DUGA-3, שהיה ידוע יותר בזמנו בשם "הנקר". כרגע זהו קיר ענק של ברזל חלוד באמצע היער, בגובה 146 מטר במאות רוחב. זה היה נועד לזהות טילים אפשריים המגיעים ממערב.

דוגא 3 מצ'רנוביל

אנו חוזרים לכביש הראשי ומגיעים תוך מספר דקות לתחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל. רמות הזיהום כבר גבוהות.

תחנת כוח גרעינית

אנו עוברים בכל כור כ- 100 מטר עד שנגיע אל כור 4, זה שהתפוצץ. כאן אנו עוצרים לצלם ולהרהר בבניין הסמוך, הנקרא סרקופג, המיועד לטמון כור 4 לצמיתות וכך להפחית לחלוטין את רמות הקרינה. אנו רואים שעשרות מהנדסים וחיילים עובדים מדי יום למשימה כזו.

ממש מעבר לכביש אנו רואים את יער אדום, אחת הנקודות המזוהמות ביותר. יער שעציו הפכו אדומים מקרינה. כל מה שגדל גורם לזה להיות מזוהם, יש לחתוך אותו.

ברגע זה אני מבין שאני ממש מול תחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל, שהתפוצצותה גרמה לאחד האסונות הקשים ביותר בהיסטוריה האחרונה. אשכול תחושות עובר בגופי: עצב, רגש, ... הייתי המום לגמרי ממה שראיתי.

תחנת כוח גרעינית בצ'רנוביל

בהמשך נגיע לשלט הכניסה המפורסם לעיר הרפאים, פריפיאט 1970, ולגשר המחבר את אזור תחנת הכוח הגרעינית עם האוכלוסייה.

פריפיאט, עיר הרפאים

פריפיאט הייתה פעם אחת הערים המודרניות והטובות ביותר לחיות בה בברית המועצות לשעבר, היא הייתה מקור גאווה למדינה. בזמן האסון התגוררו 43000 איש, עכשיו אף אחד לא.

איש צבא אחרון בודק את ההסמכות שלנו ומעלה בפנינו את המחסום לביקור בעיירה. הדבר הראשון שאנחנו רואים הוא השדרה הראשית הפכה ליער ובנייני ברית המועצות הענקיים הנטושים וההרוסים למחצה.

5 דקות במורד הרחוב הזה ואנחנו מגיעים לכיכר המרכזית. משם ביקרנו בסופרמרקט הישן, בתיאטרון ועברנו בצד המלון. הכל מחליד, דולף ובתחושה שיום אחד הוא יתמוטט.

בריכת צ'רנוביל

כמה מטרים אחר כך אנו מגיעים לאזור גלגל הענק ומכוניות הפגוש, ללא ספק התמונה האופיינית ביותר לפריפיאט שאנו רואים באינטרנט. הקרינה גבוהה כאן.

אנו עורכים סיור בחלק זה של העיר. שוב מגיעה אליי התחושה של להיות בסרט אימה, אבל עכשיו מהולה בתחושה של משחק וידאו, הכל מאוד מוזר ועצוב, מרשים מאוד.

בהמשך אנו עוברים לנקודה חשובה נוספת, מכון הכושר. שם ביקרנו בכל הבניין, כולל בריכת השחייה, חדר הכושר ומגרש הכדורסל. הכל נהרס. כשאנחנו הולכים אנו רואים חדרים עם מסכות גז על הרצפה.

בית ספר לצ'רנוביל

בסוף המסלול נשוב לעיירה צ'רנוביל ואוכל בקנטינה, המקום היחיד באזור בו ניתן לאכול ולישון.

בדרך לקייב הסוכנות והמדריך יכולים להראות לנו סרט תיעודי בטלוויזיה בכלי הרכב. זה תואם את חייהם של תושבי פריפיאט חודשים לפני האסון. זה נותן לנו הוכחה כיצד הם חיו ומה כל זה הפך. אנו יכולים להשוות את מה שאנחנו רואים בטלוויזיה ביחס למה שראינו זה עתה באתר.

זה היה כל כך מזעזע וכל כך שונה ממה שחווינו בטיול שלא היינו מודעים למה שחווינו עד לסיום היום. כבר בדירה בקייב ובימים שלאחר מכן סקרנו את כל מה שראינו וכמה זה היה מרשים.

כן, הלכנו לתחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל!