Gunung berapi Cotopaxi, lawatan hebat dari Quito

gunung berapi cotopaxi, Ecuador

Biasanya orang yang melancong ke Ekuador melakukannya untuk mengunjungi Kepulauan Galapagos, surga terakhir di Bumi. Negara Andean masih kurang dikenali dengan pelancongan Eropah dan sangat memalukan kerana daratan mempunyai keindahan luar biasa dan banyak yang ditawarkan.

Hari ini saya mencadangkan lawatan bermula dari Quito, pendakian ke Cotopaxi. Ini adalah pengalaman yang pasti saya cadangkan sekiranya anda melancong ke Ecuador. Anda tidak akan kecewa (sekiranya aktiviti gunung berapi membenarkannya).

Sebilangan besar lawatan, seperti yang saya jelaskan di bawah, boleh dilakukan bermula dari Quito atau Latacunga dan kembali pada hari yang sama.

Gunung berapi Cotopaxi (5897 mdpl) naik dengan megah hanya 50 km dari ibu negara dan 35 dari Latacunga. Ia adalah gunung berapi tertinggi kedua di negara ini dan salah satu gunung berapi aktif tertinggi di dunia.

Gunung berapi Cotopaxi dan tempat perlindungan gunung tinggi

Bagaimana untuk mengakses gunung berapi Cotopaxi?

Untuk melawat dan memasuki Taman Negara Cotopaxi Anda perlu mengambil perkhidmatan agensi khusus. Ia mesti diambil kira, dan sangat penting, bahawa Quito dan taman nasional terletak pada ketinggian lebih dari 2500 meter dan titik terakhir di mana kereta atau van boleh dicapai adalah hampir 4200 meter. Penyakit ketinggian adalah faktor yang perlu dipertimbangkan sebelum melakukan lawatan.

Kita mesti menyesuaikan diri beberapa hari sebelum naik, pergi dari kota di permukaan laut ke Cotopaxi secara langsung boleh membahayakan kesihatan.

Saya cadangkan anda membawa sebotol air, pakaian dan kasut gunung, sarung tangan dan yang paling penting: jangan membuat usaha yang berlebihan. Ini adalah pendakian yang mudah tetapi perlahan, pada ketinggian 4200 meter ia berjalan sangat perlahan, jangan berlari.

naik ke tempat perlindungan dan gunung berapi Cotopaxi

Hay dua pilihan utama untuk mengaksesnya:

• Perjalanan di pengangkutan awam atau swasta dari Quito / Latacunga ke jalan masuk ke taman di lebuh raya Pan-Amerika. Sesampai di sana, kami sudah menjumpai banyak kereta 4 × 4 yang boleh kami lawati. Mereka harus menjadi agensi yang mempunyai hak akses. Ini pasti cara paling murah (sekitar $ 50 setiap orang) dan diperbaiki, tetapi membuang lebih banyak masa. Titik terakhir yang dapat diakses tanpa memerlukan izin atau panduan khas adalah Pusat Pelawat Cotopaxi.
  • Sewa laluan dari Quito / Latacunga. Agensi menawarkan van 4 × 4 dengan pemandu dan pemandu gunung. Lawatan biasanya dilakukan pada hari yang sama dan merangkumi makanan dan basikal untuk turun gunung berapi dengannya. Panduan ini bertugas memberi 4 petunjuk penting, sejarah gunung berapi dan taman nasionalnya. Kosnya mesti sekitar $ 75 hingga $ 90 seorang.

Saya secara peribadi mengesyorkan menyewa lawatan dari Quito. Ia mungkin lebih mahal, tetapi dengan meninggalkan jam 8 pagi sekitar jam 11, anda akan berada di tengah taman negara. Menjelang waktu makan malam anda akan kembali ke bandar. Sebaliknya, turunnya Mountain Bike melalui gunung berapi adalah 100% disyorkan.

Mendaki ke puncak memerlukan minimum 2 hari, pendakian ke permulaan glasier dapat dilakukan pada hari yang sama.

pemandangan taman negara Cotopaxi

Apa yang perlu dilakukan dan apa yang harus dilihat di Cotopaxi?

Sekiranya cuaca dan gunung berapi membenarkannya, anda boleh sampai ke tempat letak kereta terakhir, yang terletak di ketinggian 4200 meter. Di sana anda pasti akan melihat perubahan suhu dan ketinggian.

Petunjuk akan memberitahu kami jika keadaannya optimal untuk mendaki dan sejauh mana kita boleh mendaki. Perlu mengikuti cadangan mereka setiap masa.

Dari sudut ini kita sudah melihat tempat perlindungan gunung tinggi, terletak hampir 4900 meter di atas permukaan laut dan tepat di belakang glasier yang hebat bermula.

Laluan yang ditandai dengan lereng yang cukup besar akan memandu kita untuk mendaki 600/700 meter selebihnya. Secara teori, dalam 1 jam atau satu setengah jam anda harus sampai ke tempat perlindungan.

Tempat perlindungan dan glasier Cotopaxi

Tanah secara semula jadi gunung berapi dan licin. Berkali-kali dua langkah diambil untuk naik dan tanpa mahu melakukannya, tiga langkah lagi diturunkan. Perlu bersabar, tidak berlari dan maju sedikit demi sedikit. Adalah sangat penting untuk minum air secara berterusan dan menyesuaikan diri dengan ketinggian.

Sekiranya semuanya berjalan lancar, setelah satu jam kita akan tiba di tempat perlindungan di mana kita dapat merenungkan pemandangan yang menakjubkan (taman negara, lagun dan platform Andean) dan atas (Glasier dan kawah Cotopaxi). Setelah di sini kita dapat membuat beberapa keputusan bergantung pada masa yang ada, keadaan fizikal dan cuaca:

• Jangan naik dan balik ke tempat letak kereta.
  • Naik ke permulaan glasier, yang terletak di ketinggian 5300 meter dari permukaan laut. Berjalan kurang dari satu jam dan itu boleh dilakukan sama ada kita tinggal tidur di tempat perlindungan atau jika kita kembali ke titik permulaan.
  • Naik ke kawah. Dalam kes ini kita harus memeriksa sama ada kita boleh naik secara fizikal dan sebaliknya kita harus bermalam di tempat perlindungan, tidak mungkin melakukan semuanya pada hari yang sama.

Menuruni bukit dan penerokaan di Mountain Bike!

Sekiranya kita datang dengan van dan basikal, Kami sangat mengesyorkan untuk kembali dari tempat letak kereta dengan Mountain Bike. Hampir 1 jam keturunan berterusan dari 4200 meter hingga 3500.

Pemandangan yang luar biasa, keindahannya sepanjang alam. Perasaan kebebasan sukar ditandingi.

Panduan akan menunjukkan kepada anda di mana hendak menyelesaikan keturunan. Dari sana dan dengan basikal, anda dapat menjelajahi seluruh Taman Negara Cotopaxi. Dataran, lagun, pemandangan alam dan subur akan menguasai jalan kaki kita.

Setelah lawatan basikal kami selesai, sudah tiba masanya untuk kembali ke titik permulaan kami.

turun melalui gunung berapi Cotopaxi

Bagi pencinta alam, pendakian ke gunung berapi Cotopaxi adalah lawatan yang sangat disyorkan dan mudah diakses jika kita pergi ke Quito. Ecuador Andes sangat mengagumkan dan ada laluan untuk semua selera, tetapi ini penting.

Tinggalkan komen anda

Alamat email anda tidak akan disiarkan. Ruangan yang diperlukan ditanda dengan *